Klachtreglement
Je hebt een klacht. Wat nu?
Wat kun je doen als je ontevreden bent en een klacht hebt?
1. Maak je klacht kenbaar en ga in gesprek met mij
Ik waardeer het als je je onvrede of klacht eerst met mij bespreekt. Mogelijk is er sprake van een misverstand en komen we er samen uit als je uitlegt waarover je ontevreden bent of wat je anders wilt. Vind je het moeilijk je onvrede onder woorden te brengen? Probeer het dan op te schrijven en leg deze notitie aan mij voor. Zo ontstaat er wellicht een opening om met elkaar te praten en het probleem op te lossen.
Een goed gesprek met mij lost meestal je onvrede of klacht op.
2. Als we er samen niet uitkomen
Voel je je niet in staat je onvrede of klacht met mij te bespreken, laat de situatie dit niet toe, of komen we er samen niet uit? Dan kun je een formele klacht indienen. De procedure verschilt voor therapiecliënten en supervisanten.
- Voor cliënten die relatiehulp of coaching krijgen
Deze cliënten kunnen contact opnemen met de NVPA (Nederlands Verbond voor Psychologen, Psychotherapeuten en Agogen). De NVPA ondersteunt je bij het formuleren van je klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen. Een onafhankelijk instituut, de Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg (GCG), behandelt de klacht.
Besluit je naar de klachtenfunctionaris te gaan, neem dan contact op met de NVPA. Vul hiervoor het klachtenformulier in op de NVPA-website (klik hier). Op basis van dit formulier zal de vertrouwenspersoon binnen de NVPA contact met je opnemen.
- Voor supervisanten
Supervisanten kunnen hun klacht indienen bij de LVSC (Landelijke Vereniging voor Supervisoren en Coaches). Je vindt de procedure voor het indienen van een klacht hier: klik hier.
3. Waarover kun je een klacht indienen?
Je kunt een klacht indienen over zaken betreffende de behandeling die je van mij krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van de behandeling of de manier waarop je bent bejegend. Ook kun je klagen over een onjuiste beoordeling door mij als therapeut of supervisor, schade ontstaan door de behandeling of begeleiding, of over beschadigde of vermiste eigendommen.